AL 16 jaar zorgen wij voor de schoonmaak van de algemene ruimtes in dit complex. Het was een geheel nieuw gebouw. Modern. In het midden van het centrum. Ons eerste VvEcomplex. Het eerste gebouw waar we echt verantwoordelijk werden, de eerste van velen.

Er kwamen verschillende bewoners. Jong, samenwonend, alleenstaand. Maar ook ouderen, die hielden van het rumoer van de stad. Voor sommigen de eerste keer dat ze een sleutel van een eigen woning overhandigd kregen, voor sommigen de laatste keer. Vele bewoners wonen er nog steeds. Sommige zijn verhuisd en sommige zijn heen gegaan.

Niet alleen de schoonmaak verzorgden we, ook de woningen bij verhuizing. De keuken schoonmaken, de badkamer schoonmaken. Alles proberen zo schoon te krijgen dat de nieuwe bewoners het gevoel kregen in een nieuw appartement te komen. De eigenaar van het complex vond het belangrijk het gebouw te onderhouden, een perfecte match voor ons. Kleine klusjes voerden we uit, lieten derden komen voor klussen die wij niet konden uitvoeren zoals de slotenmaker regelen. Zout strooien op de looppaden, gewoon uit voorzorg. Bewoners kenden ons bij naam, wij kenden de bewoners bij naam. Elk hoekje, elk knopje, elk deurtje is ons bekend.

Zoals zo vaak gebeurd in VvE-land kwam er na een aantal jaar een andere beheerder. De cao-schoonmaak was nog niet zoals nu. Een brief volgde dat wij, de schoonmaak, niet meer daar hoefden te komen, er zou een ander bedrijf komen. We belden naar de nieuwe beheerder. Onverbiddelijk waren ze. En dat lieten de bewoners niet zomaar toe. Ons goede en innige contact met de bewoners werd uitbetaald. We kregen een telefoontje. Van de nieuwe VvE-beheerder. “Ik heb dit werkelijk nog nooit meegemaakt. De bewoners en de eigenaar van het pand hebben geëist uw bedrijf aan te houden. Serieus geloof mij als ik zeg dat ik niet eerder heb meegemaakt dat bewoners super tevreden zijn over een schoonmaakbedrijf.”

Ondertussen zijn we al weer een paar jaar verder en ook een aantal VvE-beheerders. Ondertussen is ook de cao veranderd en mag een schoonmaakbedrijf niet zomaar het contract worden opgezegd bij transfer van VvE. Met elke VvE-beheerder werd verder beknibbeld op de kosten. Geen schoonmaak bij verhuizing meer. Geen jaarlijks onderhoud van de vloer. Geen onderhoud van het binnenterrein. Geen zoutstrooien zonder opdracht. Geen 3x per week schoonmaak, dat kan best een keertje minder.

Sinds een paar maanden is er een nieuwe VvE-beheerder. Tevens nieuwe eigenaar van het pand.  Al gauw kregen we een verzoek voor een ontmoeting. Al gauw werd ons gevraagd waar bijzonderheden, zoals bepaalde stoppen, te vinden waren. Al gauw kwam het verzoek tot schoonmaak van de galerijen en looppaden. Al gauw kwam het verzoek tot groot reiniging van alle gevels. Al gauw kwam het verzoek tot bestellen van nieuwe matten, een oplossing voor een verontreinigde oven, het polijsten van de mooie marmeren vloeren (die al 6 jaar niet meer behandeld mochten worden).

Fijn, een VvE-beheerder die niet alleen maar naar de centen kijkt, maar ook geeft om behoud van een pand en om het woonplezier van zijn huurders.

Share This