Zo aan het eind van het jaar kijken we uiteraard weer terug op het afgelopen jaar. Nou doen we dat niet alleen aan het eind van het jaar. Heel het jaar is belangrijk in de gaten te houden of we op de goede koers zitten.

Net als het eerste jaar van Corona hebben wij ‘gewoon’ door kunnen werken. Dankbaarheid is een groot goed. Niemand van ons personeel is ernstig ziek geworden door Corona, geen uitval en we zijn geen werk kwijtgeraakt.

Wat hebben we allemaal meegemaakt dit jaar? Laten we eens terugblikken.

Januari: Zoals elk jaar begon Januari rustig. Het buitenwerk kon gestaag doorgaan door het zachte weer. We hebben een nieuwe collega voor 2 dagen in de week. De omzet laat een lichte stijging zien ten aanzien van dezelfde maand een jaar eerder. Een goed begin van het jaar.

Februari: In de tweede week van Februari valt er sneeuw. Heerlijk om buiten te zijn, maar buitenwerk komt stil te liggen. Dat vinden de kinderen niet erg. Lekker met de slee erop uit, op zijn hardst van de dijk af. Nog een week later heeft het zodanig gevroren dat er geschaatst kan worden. Leon gaat echt niet schaatsen, heeft ie nooit leuk gevonden en ook nu krijgen we hem niet zover. Hij komt wel kijken met de hond. Verplicht 2 weken ‘vrij’ is een keertje niet erg. Het buitenwerk ligt wel erg achter op schema nu, we doen ons best dit zo vlot mogelijk in te halen.

Maart:  Ik glij van een stenentrap af en heb een flink ei op mijn elleboog. Niks gebroken of gescheurd, maar flink gekneusd. Blij dat we fysiotherapie in ons verzekeringspakket hebben. Een aantal sessies zijn het gevolg.
De telefoon begint flink te rinkelen met aanvragen voor dakkapelreiniging en het reinigen van rolluiken. Het seizoen is begonnen. Maart is zacht qua temperatuur, we maken deze maand flinke meters.

April: Onze samenwerking met dakkapelreiniging.nl bestaat nu een jaar. Wij en zij zijn tevreden en een nieuw jaar wordt ingeklonken. De telefoon blijft gaan, de mails stromen binnen. Op zoek naar de meest efficiënte manier dit in goede banen te leiden blijkt een combinatie van een planning via de computer en gewoon ouderwets op papier.

Mei: De kinderen hebben vakantie. We besluiten ook een weekje weg te gaan. Leon blijft alleen in het weekend en heeft thuis rust doordat ik en de kinderen er niet zijn J. De maanden mei en juni zijn ieder jaar weer de drukste maanden. Veel grote opdrachten met gevelreiniging. Dat in combinatie met de dakkapelreinigingsaanvragen is een beste uitdaging.

Juni: Een flinke opdracht die tussendoor komt. Gevelreiniging in het centrum van Alphen. Geweldig leuke opdracht, de hele week is Leon te vinden in een hoogwerker.
We hebben afscheid genomen van onze parttime medewerker, hij vond ander werk meer bij hem passen.
Een andere collega van ons heeft een kleine tia gehad. Dat is dan best een zorg. Niet alleen of de collega er goed uit zal komen, ook hoe lang zal het duren voor ze weer inzetbaar is. Diezelfde avond staat er een voicemail met een dame die vraagt of wij toevallig nog werk hebben. Zullen we deze kans maar aangrijpen? We laten haar op gesprek komen en nemen haar aan voor een aantal uren per week. Al gauw laat collega weten dat het weer goed gaat en ze weer komt werken. Hebben we nu wel voldoende werk voor de nieuwe collega? We besluiten haar aan te houden voor de overbrugging van de vakanties en daarna zien we wel hoe het gaat lopen. Ze heeft ervaring en al gauw kunnen we haar zelfstandig naar locaties laten gaan.

Juli: Nieuwe collega neemt mijn werk over terwijl ik het werk van de op vakantie gaande collega’s overneem. De kinderen hebben ondertussen vakantie. Voor de buitendienst proberen we voor het eerst een samenwerking met een uitzendbureau. Na een maand maken we de balans op. Het bevalt ons niet, wij hebben liever personeel zelf in dienst.

Een flinke naheffing van de ziekteverzuimverzekering hakt erin. Daar hou je geen rekening mee. Het zal tot het eind van het jaar duren dit te kunnen afbetalen.

Augustus: Medewerker buitendienst gevonden voor 24 uur per week.

We worden door een jeugdzorgcentrum benaderd voor het reinigen van één van hun kamers. Een kamer van 2.5×3 meter. Ik heb hier een blog over geschreven op mijn andere site: bij-natascha-pubercoaching.nl . Met witte pakken, handschoenen en een mondmasker op maken collega en ik de gehele kamer schoon.
Ze zijn zo tevreden dat we worden gevraagd 2 gehele woonhuizen schoon te maken, zodat er na de zomer nieuwe jongeren een nieuwe start kunnen worden gegeven.

September: Het jeugdzorgcentrum heeft gevraagd of wij voor 3 van hun woningen wekelijks de badkamers en toiletten willen schoonmaken. Dit blijkt 3 ochtenden werk per week te zijn. Hoe mooi hoe dingen dan samen komen. Hadden wij collega niet in juni aangenomen, hadden we deze opdracht niet kunnen aannemen. Hadden wij deze opdrachten niet gekregen hadden we collega misschien niet aan kunnen houden.

De VvEpanden waar ik al 8 jaar werk, moet opnieuw in aanbesteding. De opdrachtgever laat weten dat ze dit wettelijk verplicht zijn en hopen dat we ons zeker weer zullen aanmelden. Keuze maken, wel of niet weer meedoen? Willen we deze opdrachtgever aanhouden? Redden we het zonder deze opdrachtgever? Ja. Wie is er nog meer afhankelijk van deze opdrachtgever? Collega die over 2 jaar met pensioen mag. Wat is het gevolg wanneer we niet ‘winnen’?

Oktober: Nieuwe collega buitendienst doet het goed. Alweer een kwartaal voorbij. We beginnen zelfs al aan het laatste kwartaal. Gaan we onze doelen behalen? Hebben we al nieuwe plannen voor het nieuwe jaar? Wat willen we dit jaar nog bereiken? Hoe kunnen we dat doen? Tijd om alles na te lopen, om de tafel zitten met de accountant, om de tafel zitten met de tussenpersoon die de verzekeringen doet. Hoe zit het met de advertenties? Zijn er aanpassingen nodig aan de website? Komende 2 maanden gaat veel tijd zitten in plannen voor het nieuwe jaar.

November: We mogen dit jaar weer van de partij zijn om op de Masters Expo, vroeger de Miljonairsfair, voor opening een aantal stands schoon te maken. We doen dit al enkele jaren. Wij worden er niet per se rijk van, het is een uitje. Een week iets anders.

December: Nog maar 2 weken en dan is het zover. Einde van het jaar 2021. Begin van het jaar 2022.
De aanbestedingsopdracht is binnen. Minister Rutte heeft zojuist aangekondigd dat wederom alles op slot gaat. Voor ons veranderd er niets. Wij hebben werk waar we niemand tot last zijn, flink afstand kunnen houden, onze opdrachtgevers werken door. We voelen mee voor die ondernemers die de boel moeten sluiten, blijf vertrouwen houden op een goede afloop en op een goede toekomst.

Voor nu wensen we iedereen een goed uiteinde en tot volgend jaar.